نشتی آب رادیاتور ماشین


در این مقاله سعی می‌کنیم دلایل کم شدن آب رادیاتور را بررسی نماییم. اگر آب رادیاتور کم باشد به موتور و واتر پمپ خودرو فشار وارد می‌شود و گاهی اوقات باعث سوختن واشر سر سیلندر خواهد شد که تعمیر آن هزینه سنگینی خواهد داشت. کم شدن آب رادیاتور علل و علائم مختلفی دارد که بعضی از آنها در ادامه مطلب خدمتتان معرفی خواهند شد

تعمیر رادیاتور آب

خرابی واشر سر سیلندر

اگر ماشین بد استارت می‌خورد و یا صبح که هوا مقداری سرد است (معمولا در زمستان) اوایل بخار زیادی از اگزوز خارج می‌شود و داخل درب محفظه روغن سفیدک زده، واشر سرسیلندر سوخته است و باید هر چه سریع‌تر تعویض شود زیرا مشکل بسیار جدی است و قبل از ایجاد مشکلات بیشتر برای موتور باید هرچه سریع‌تر تعویض شود. شایع‌ترین علائمی که می‌توان برای خراب بودن واشر سرسیلندر نام برد به شرح زیر است:
قاطی شدن آب و روغن یعنی در رادیاتور روی آب روغن دیده می‌شود و در کارتل هم مقداری آب دیده خواهد شد.
خروج دود آبی از اگزوز (در اکثر موارد باید توسط مکانیک چک شود تا علت دود آبی دقبق مشخص شود)
کم شدن آب رادیاتور.
کم شدن روغن.
کم شدن قدرت موتور.
در ضمن سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی‌افتد بلکه اول آب رادیاتور داغ می‌شود و حرارت افزایش پیدا می‌کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر شروع می‌شود.

معیوب شدن لوله‌ها
اما اگر این مشکلات وجود ندارد و باز هم آب رادیاتور کم می‌شود اول چک کنید که دو طرف رادیاتور (معمولا از جنس پلاستیک است) سمت چپ و راست جایی شوره نزده باشد. اگر شوره زده باشد نشانه نشتی است. در غیر این‌صورت لوله‌ها را بررسی کنید. معمولا یک جنت در پشت موتور وجود دارد که از کنار لوله اگزوز می‌گذرد. در بیشتر خودرو‌ها مثل پژو و سمند و … این لوله را حتما بررسی کنید. هم از زیر و هم از بالا پشت موتور قابل بررسی است. با اینکه قسمتی از لوله که از کنار اگزوز می‌گذرد توسط یک بافت فلزی محافظت می‌شود ولی باز هم زود فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض دارد. اگر به آن توجه نکنید ممکن است ناگهانی پاره و کل آب رادیاتور طی یک دقیقه تخلیه شود و داغ کردن موتور و سوختن و سرسیلندر و الی آخر، اتفاقی که برای خیلی از رانندگان می‌افتد و مجبور می‌شوند خودرو را تا تعمیرگاه با یدک‌کش حمل کنند.

خرابی ترموستات
ترموستات یک روزه خراب نمی‌شود بلکه به‌تدریج خراب و خراب‌تر می‌شود. یعنی روزهای اول حرارت کمی بالا می‌رود. پس از آن حرارت به‌علت گیر کردن ترموستات و باز نشدن دریچه اش بالا می‌رود و قبل از رسیدن به خط قرمز، ناگهان باز می‌شود و آمپر به‌سرعت پایین می‌آید. حتی اگر این حالت یک‌بار هم اتفاق بیافتد باید ترموستات عوض شود به‌شرط این‌که آب رادیاتور کم نباشد.

کم کردن آب رادیاتور|اتوماتیک کار

کم شدن آب رادیاتور


عوامل دیگر کم شدن آب رادیاتور
علت دیگر کم شدن آب رادیاتور ممکن است آب‌بندی نبودن یا نشتی واتر پمپ باشد. چکیدن آب از شیر تخلیه یا بست‌های رادیاتور از دیگر عوامل است. مثلا برای سمند، پژو، آر دی و … از یک رادیاتور استفاده می‌شود. در هر طرف ۳-۴ عدد مجرا وجود دارد که در هر خودرو از دو عدد از این مجراها استفاده می‌شود و بقیه را با کور کُن می‌بندند. کور کُن‌ها را چک کنید زیرا ممکن است سوراخ یا فرسوده شده باشند. در کل هر جا دیدید شوره زده یا سبز شده به احتمال زیاد نشتی آب رادیاتور رخ داده است.
پیشنهاد می‌شود در بازه‌های یک تا دو ساله رادیاتور را باز کنید. باز کردن رادیاتور زیاد سخت نیست ولی برای اولین بار این عمل را به یک رادیات‌ساز بسپارید و دقیق ببینید چکار می‌کند و رادیاتور را تمیز کنید. گاهی اوقات گرد و خاک قرار گرفته روی شبکه‌های به‌قدری زیاد است که شسته شدن رادیاتور و تمیز شدن آن دمای موتور نسبت به قبل در حالت مشابه تا ۲۰ درجه پایین‌تر خواهد بود! و این امر روی عمر موتور تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.
دقت به آمپر آب
اگر راننده از همان ابتدا که گواهینامه می‌گیرد عادت کند که هر یک دقیقه نگاهی یک ثانیه‌ای به آمپرها بیندازد محال است واشر سرسیلندر بسوزاند مگر این‌که آمپر آب هم از کار افتاده باشد و راننده متوجه بالا رفتن دمای آب نشود.

نشتی رادیاتور آب|09120727242
اقدامات لازم پس از داغ کردن خودرو
به‌محض بالا رفتن دمای آب، باید با احتیاط کامل سرعت خودرو را کاهش داده و با توجه به اطراف از جاده خارج شده و اتومبیل را متوقف و دنده را خلاص کنید و ترمز دستی را بکشید. باید به‌این نکته توجه داشت باشید که به‌هیچ عنوان در این شرایط خودرو را خاموش نکنید. کولر خودرو را نیز خاموش کنید و تا زمان رفع مشکل دوباره حرکت نکنید. کار کردن موتور در حرارت بالا یعنی شمارش معکوس برای سوختن واشر سرسیلندر و صدها و شاید هم میلیون‌ها تومان خسارت. بازدید نظری تسمه پروانه جهت پارگی یا شل بودن، همچنین بازدید از نشت آب رادیاتور، شیلنگ‌ها و زیر خودرو در این هنگام توصیه می‌شود. در صورت پارگی یا شل بودن تسمه پروانه و یا نشت آب به هر علت موتور را باید خاموش کنید. در صورت سالم بودن تسمه پروانه اجازه دهید موتور چند دقیقه‌ای با ۱۵۰۰ دور در دقیقه در حالت خلاص کارکند چرا که این عمل باعث خنک شدن سریع موتور می‌شود. حتما دقت داشته باشید که در صورت جوش بودن آب رادیاتور قبل از سرد شدن آن به‌هیچ عنوان اقدام به باز کردن درب رادیاتور نکنید چرا که امکان دارد آب جوش داخل رادیاتور به اطراف یا صورت شما پاشیده شود. زمانی‌که دمای آب پایین آمد خودرو را خاموش نمایید و پس از سرد شدن کامل خودرو میزان آب رادیاتور را چک نمایید و در صورت کاهش سطح آب مقدار مورد نیاز را به آن بیافزایید.

((دلایل اصلی روشن شدن چراغ چک))

جهت مطالعه مقالات بیشتر به سایت بیمارستان خودرو ویا پیج اینستاگرام بیمارستان خودرو مراجعه فرمایید.


                                                                                              بیمارستان خودرو
                                                                               مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس اتوماتیک
                                                                                 ستارخان،جنب برق آلستوم،خیابان نیرو
                                                                                  مهندس معصومی09120727242
                                                                                  معتمد              09120727252