10عامل اصلی بالا رفتن مصرف سوخت ماشین

امروزه مصرف سوخت به دغدغه بزرگی برای خودروسازان تبدیل شده است بطوریکه مهندسان تمامی علم خود را بکار گرفته اند که تا چند درصدی بتوانند مصرف سوخت را کاهش دهند. یکی از عوامل موثر بر این تصمیم خودروسازان ، قوانین سفت و سخت  آلایندگی توسط نهاد نظارتی بین الملی است. اما خودرو پس از مدتی استفاده به دلایل مختلف دچار افزایش مصرف سوخت می گردد .این اتفاق اگر مورد بررسی قرار نگیرد باعث خواهد شد شما بعنوان مالک در فواصل زمانی کم ملزم به پر کردن باک خود خواهید شد.اما سئوال این است که چرا مصرف سوخت خودرو زیاد می گردد.

قبل از توضیح علل این اتفاق باید گفت که افزایش مصرف سوخت هشداری به منظور خرابی یکی از قطعات فنی خودرو است. به عبارتی یکی از قطعات خودرو بدرستی وظیفه محول شده را بدرستی انجام نمی دهد و همین امر موجب افزایش مصرف سوخت خواهد شد. برای بررسی این موضع حتما باید به مکانیک و یا نمایندگی خودرو مراجعه نمایید اما اگر قصد دارید خود علل این مشکل را بیابید در این مقاله قصد داریم 10 دلیل رایج افزایش مصرف سوخت را مورد بررسی قرار دهیم.پیش از پرداختن به این دلایل بطور کلی به با نحوه مصرف شدن بنزین در خودرو آشنا خواهیم شد تا دلایل ذیل قابل فهمتر باشد.

مصرف سوخت بالا|سایت اتوماتیک کار

10عمل اصلی بالا رفتن مصرف سوخت ماشین

1-10 دلیل برای بالا رفتن مصرف سوخت خودروPreviousNext
سوخت چگونه داخل موتور مصرف می گردد؟
موتور خودرو به منظور تولید قدرت نیاز به انرژی دارد که این انرژی در موتور های احتراق داخلی از سوختن بنزین یا انواع سوخت نظیر گازوییل و گاز تامین می شود. اما بنزین به خودی خود نمی تواند انرژی ذخیره شده را آزاد نماید و به منظور احتراق نیاز به اکسیژن دارد که این اکسیژن را از هوای ورودی به موتور دریافت می کند. در نهایت هم جرقه ایجاد شده در شمع ها ضلع سوم و نهایی تولید آزاد سازی انرژی از بنزین را تشکیل می دهد تا احتراق انجام شده و نیروی حرکتی برای جایجایی پیستون ها ایجاد شود.اما نکته که در این بین مهم است و مهندسان در طول تاریخ درگیر خود نموده است ،میزان و نحوه ترکیب بنزین و سخت است چرا که هر چه این میزان دقیق تر باشد احتراق کاملتر انجام شده و بنزین بطور کامل انرژی خود را آزاد می کند اما به هر دلیلی این ترکیب دچار مشکل شود و یا جرقه شمع در زمان مناسب ایجاد نشود بخشی از بنزین بطور کامل نمی سوزد .در نتیجه راننده برای رسیدن به سرعت و قدرت ثابتی  مجبور می گردد پدال گاز را بیشتر از قبل فشار دهد که همین امر موجب افزایش مصرف سوخت می گردد. از همین رو عمده دلایل مصرف سوخت به همین امر باز خواهد گشت.

فیلتر هوا
فیلتر هوا که معمولا از کاغذ ساخته می شوند و از قیمت ارزانی هم نیز برخوردار است نقش بزرگی در مصرف کاهش مصرف سوخت را برعهده دارد. چرا که همانگونه که اشاره شد برای احتراق مناسب در محفظه سیلندر نیاز به میزان کافی از اکسیژن است .اما اگر فیلتر هوای موتور کثیف شده باشد سد راهی برای عبور هوای تمیز می گردد و همین امر موجب احتراق ناقص بنزین خواهد شد و در نهایت موجب افزایش مصرف سوخت خواهد گردید.

سنسور میزان جریان هوای ورودی
خودروهای امروزی در مسیر ورودی هوا به موتور به یک سنسور مجهز هستند که میزان دبی عبوری هوا به موتور را در لحظه اندازه گیری کرده و به رایانه مرکزی خودرو یا همان ECU ارسال می نمایند تا این رایانه با پردازش اطلاعات درست میزان سوخت مورد نظر هوای عبوری را تامین نماید تا بهترین راندمان در مصرف سوخت را ایجاد شود. اگر به هر نحوی این سنسور دچار ایراد شده باشد نمی تواند اطلاعات صحیح را ارسال نماید که در نتیجه مصرف سوخت افزایش خواهد یافت.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن|خطای سنسور اکسیژن

نام این سنسور را زیاد شنیده اید چرا که مکانیک ها به منظور یافتن علل افزایش مصرف سوخت ابتدا به سراغ این قطعه می روند.توجه داشته باشید سنسور اکسیژن با سنسور ورودی هوا کاملا متفاوت است و این سنسور در قسمت اگزور و در خروجی دود از محفظه احتراق تعبیه شده است تا میزان اکسیژن سوخته نشده در گازهای خروجی را مورد بررسی قرار دهد. چرا که اکسیژن سوخته نشده یعنی نبود سوخت کافی که منجر به راندمان پایین موتور می گردد. اطلاعات این سنسور به طور لحظه ای به رایانه مرکزی خودرو ارسالی می گردد تا همواره سوخت بصورت کافی به موتور برسد.

درمورد سنسور اکسیژن بیشتر بدانید

نقص در سنسور دمای هوا
دمای هوای ورودی به موتور نفش زیادی در احتراق کامل دارد چرا که اگر در روزهای سرد زمستانی باشیم ،دمای هوای ورودی بسیار پایین است در نتیجه عمل احتراق به سختی انجام شده و در صورت پاشش سوخت باعث خام سوزی می گردد. همچنین اگر دما هوای ورودی بدلیل قرار داشتن در روزهای گرم تابستانی بسیار زیاد باشد قبل از اینکه پیستون به بالاترین نقطه خود برسد بدلیل گرمای زیاد ترکیب سوخت و هوا بدون عمل جرقه زنی مشتعل می گردد که این عمل علاوه بر مخرب بودن برای قطعات خودرو نیز باعث افزایش مصرف سوخت می گردد. لذا این سنسور اطلاعات دمای هوا را به ECU ارسال می نماید تا همواره مقدار سوخت دقیقی متناسب با دما هوای به درون محفظه احتراق وارد شود.

Increasing fuel consumption

 شمع
همانطور که اشاره شد شمع ها در زمان مناسب جرقه مورد نیاز برای مشتعل کردن ترکیب سوخت و بنزین را فراهم می کنند. از همین رو این قطعه نه چندان گران قیمت نقش مهمی را برعهده دارد. لذا بازدید های دوره ای و تعویض شمع ها در زمان مقرر می تواند کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت داشته باشد. شمع ها معمولا در هر 20 هزار کیلومتر نیاز به تعویض خواهند داشت اما بهتر است هر 10 هزار کیلومتر نسبت به باز کردن و تمیز کردن آنها اقدام نمایید.

شمع به منظور ایجاد احتراق باید در زمان درست که همان بالاترین مکان پیستون است جرقه مورد نظر را اعمال می نمایند اما وظیفه تایم بندی مناسب بر عهده کوئل یا کوئل ها می باشد. در حقیقت کوئل برق مورد نیاز هر شمع جهت جرقه زنی در زمان درست توسط وایر ها یا قطعاتی مشابه به سر شمع ها ارسال می کند. اما اگر کوئل تنظیم نباشد و وایر ها به هر دلیل نتواند بصورت مناسب و در زمان مناسب برق را به شمع ها برساند عمل جرفه زنی در زمان مناسب و با شدت مناسب انجام نخواهد شد و همین امر موجب افزایش مصرف سوخت و خام سوزی بنزین می گردد. قابل ذکر است خودروهای قدیمی تنها یک کوئل داشتند اما خودروهای امروزی برای هر سیلندر یک کوئل مجزا وجود دارد که ممکن هر کدام از آنها به تنهایی دچار نقص فنی گردد.

انژکتور
انژکتور وظیفه خطیری را به منظور انتقال سوخت به محفظه احتراق برعهده دارد چرا که باید میزان مورد نظر سوخت را با توجه به اطلاعات دریافتی از ECU با زوایه مخروطی 30 درجه و بصورت پودر به داخل سیلندر تزریق نماید.هر نقص که منجر به پاشش سوخت به غیر حالت اشاره شده گردد باعث خام سوزی و افزایش مصرف سوخت می گردد.از آنجایی که بنزین های معمولا دارای ناخالصی هایی هستند باعث خواهد انرژکتور ها که از سوزن های و محفظه های بسیار باریکی نیز بهره می برند به مرور زمان کثیف گردند و عمل پاشش سوخت به میزان کافی را درست انجام ندهند .رایج ترین ایراد ناشی از کثیف بودن انژکتور به پدیده ای با نام منیفولد خیس باز خواهد گشت . به عبارتی بدلیل عدم پاشش سوخت بصورت غلط بنزین به پشت سوپاپ شره کرده و باعث تجمع بنزین می گردد. در نتیجه زمانی که سوپاپ به منظور تزریق مجدد سوخت باز می گردد ،بنزین جمع شده پشت سوپاپ به صورت مایع و نه بصورت پودر وارد سیلندر می گردد که در این صورت باعث افزایش نسبت بنزین و به هوا شده و بدلیل عدم پودر بودن نمی تواند بصورت مناسب با هوا مخلوط گردد که نتیجه آن خام سوزی و افزایش مصرف سوخت است. معمولا در صورت شدت این مشکل چراغ چک هشدار لازم به شما را خواهد داد.

باد تایر

چرخهای  تنها عامل جلو برنده خودرو هستند از همین  رو کوچکترین نقص در تایر ها و تمامی قطعات وابسته به آنها می تواند باعث بروز افزایش مصرف سوخت گردد. کاهش فشار باد تایرها یا همان کم بودن باد باعث خواهد شد اصطکاک تایر ها با زمین بیش از پیش گردد چرا که سطح مقطع بیشتری از لاستیک با زمین در تماس است از همین رو راننده باید گاز بیشتری بدهد تا بر میزان اصطکاک وارد شده غلبه کند که گاز بیشتر منجر به افزایش سوخت می گردد. از دیگر دلایل موجود درگیر بودن لنت ترمز ها با دیسک است که این نقص نیز باعث افزایش اصطحکاک خواهد شد.تنظیم نبودن فرمان و جلو بندی نیز به نوبه خود باعث می گردد که لاستیک در زاویه درست با زمین در تماس نباشد که دوباره با پدیده اصطکاک بیشتر روبرو خواهیم شد. بر طرف کردن این نقیصه ها که خرج آنچنانی هم ندارد در کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد.

وزن خودرو

 

میزان مصرف سوختی که توسط سازنده گان خودرو اعلام می گردد شامل وزن خودرو بعلاوه راننده است. حالا هر چه این وزن توسط مالک خودرو افزایش یابد مصرف سوخت نیز به منظور غلبه کردن بر این وزن ،بیشتر می گردد. در نتیجه توصیه می گردد که کلیه وسائل بدون مصرف موجود در خودرو و مخصوصا صندوق عقب را خالی نمایید تا ایجاد وزن بیشتر جلوگیری گردد. این مهم برای برخی بسیار ضروری است چرا این افراد صندوق عقب خودرو را با انباری منزل اشتباه گرفته اند.

مهندسان طراحی خودرو روزها و روزها در تونل های باد مشغول به محاسبه برای شکل دادن به بدنه خودرو جهت کاهش مقاوت در برابر با یا همان آیرودینامک هستند. اما برخی با اعمال تغییراتی در بدنه خودرو نظیر بستن باربند یا تجهیزات نگهداری اسکی بر روی سقف به منزله زیبایی باعث کاهش آیرودینامیک خودرو می گردند.همین امر موجب افزایش قابل ملاحضه مصرف بنزین خواهد شد چرا که مقاومت خودرو در برابر اصطحکاک هوای عبوری افزایش یافته و نیاز به تولید انرژی بیشتر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت بیمارستان خودرو مراجعه فرمایید.

اتوماتیک کار

ستارخان جنب آتشنشانی خیابان نیرو

مهندس معصومی 09120727242

معتمد                09120727252