تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

با سلام خدمت همه ی عزیزان معصومی هستم از مجموعه اتوماتیک کار فارغ التحصیل کاردانی رشته مکانیک خودرو و کارشناسی رشته حرارت سیالات،عزیزان تقریبا 10سالی هست که در حرفه ی تعمیرات انواع گیربکس های اتوماتیک و تبدیل انواع گیربکس های دنده معمولی به دنده اتوماتیک فعالیت دارم.

دلیل اینکه اقدام به نوشتن این مقاله کردم  این بود که تبلیغات بسیار منفی از جانب برخی از همکارانی که یا تخصص لازم راندارند و یا نمی خواهند خود را درگیر مباحث فنی و تعهد وگارانتی بعد از نصب گیربکس  قرار دهند در فضای مجازی پخش شده و تصمیم گیری خیلی از عزیزانی که تمایل به انجام این کار را داشتند دچار تردید کرده است.

لذا بر خود دانستم مقاله ای را منتشر کرده تا شما عزیزان را بطور کامل  با مزایا و معایب تبدیل گیربکس از حالت دستی به اتوماتیک  آشنا کنم.

در انتها نیز ویدئوهای تست حرکت ونحوه تعویض دنده با خودروهای اتوماتیک شده را جهت آشنایی بیشتر با خودروی مد نظر شما منتشر می نمایم.

برخی از مزایای استفاده از گیربکس های دنده اتوماتیک

کاهش وظایف راننده:

یکی از مهمترین مزیت‌های گیربکس دنده اتومات این است که چون دنده ها به طور خودکار تعویض می شوند، وظایف راننده را کاهش می‌دهند. این امر به خصوص در مورد کسانی صادق است که عادت به تعویض زیاد دنده ها دارند.

حُسن دیگر این نوع دنده ها در این است؛ که لازم نیست راننده در این زمینه مهارت خاصی را فرا بگیرد و همین امر باعث خواهد شد تا رانندگان لذت بیشتری از رانندگی ببرند.

استهلاک قطعات:

در خودروهایی که گیربکس معمولی دارند، عدم هماهنگی بین سرعت چرخ ها به خصوص وقتی که راننده مهارت لازم را دارا نیست و همینطور سرعت بیش از حد، موجب استهلاک سریع در قطعات خودرو خواهد شد. در حالی که در خودروهای دنده اتوماتیک راننده فقط به سیستم تغییر وضعیت دنده ها و پدال گاز در رانندگی نیازمند است.

در خودروهایی با دنده ی دستی به علت استفاده ی زیاد و مکرر از پدال کلاچ و تعویض دنده، معمولاً بعضی از قطعات که در این رابطه هستند زودتر از موعد فرسوده و دچار استهلاک می شوند.

از مزایای دیگر گیربکس های اتوماتیک حذف دیسک و صفحه و بطور کلی پدال کلاچ و کاهش هزینه ها به دلیل نداشتن مجموعه کیت کلاچ است.

سرعت زیاد و نبود هماهنگی بین استفاده از پدال کلاچ و تعویض دنده ها بر روی قطعات، اثر مخربی بر جای خواهد گذاشت. اما در خودروهای دنده اتوماتیک با از میان رفتن و حذف شدن بعضی قطعات، مانند پدال کلاچ و تعویض دنده به طور اتومات، شاهد کم شدن استهلاک به میزان قابل توجهی خواهیم بود.

لذا در خودروهای دنده اتوماتیک موتور خودرو به دلیل تعویض دنده در نقاط مطلوب منحنی دور و قدرت همواره سالم تر از حالت گیربکس دستی است.

تمرکز بیشتر در هنگام رانندگی:

شاید بتوان مهمترین مزیت برای استفاده از خودروهای

دنده اتوماتیک در حین رانندگی را افزایش تمرکز دانست. زیرا در این نوع جعبه دنده ها دیگر نیازی به تعویض دنده و گرفتن پدال کلاچ نخواهد بود. کاری که به خصوص برای رانندگان تازه کار بسیار مشکل است و همواره باید دقت و توجه خود را به تعویض دنده‌ها و فشردن پدال کلاچ معطوف کنند.

ضمن اینکه تعویض دنده‌ها انرژی زیادی را از رانندگان خواهد گرفت. پس مسلما در این صورت و استفاده از گیربکس اتومات تمرکز در رانندگی افزایش یافته و رانندگان با آرامش خاطر بیشتری به رانندگی می پردازند.

کاهش تصادفات جاده‌ای:

وقتی که شما از گیربکس دستی استفاده می کنید، معمولاً رانندگان به خصوص موقع رانندگی در شهرهای بزرگ و پر ترافیک برای تعویض دنده و فشردن پدال کلاچ در بعضی مواقع دچار سردرگمی شده و تمرکز خود را از دست می دهند و به خاطر همین یا براثر داشتن عجله، امکان بروز تصادفات بیشتر می شود.

در حالی که وقتی از گیربکس اتوماتیک در اتومبیل استفاده می کنید به خاطر تمرکز و آرامش بیشتری که در حین رانندگی دارید، باعث می شود که توجه خود را بالا ببرید و در نتیجه از تصادفات جاده‌ای و حتی درون شهری نیز کاسته خواهد شد.

آموزش رانندگی به شکل ساده تر و راحت تر:

مشکل بسیاری از افراد تازه کار در یاد گرفتن رانندگی به عدم مهارت کافی آنها در تنظیم مناسب پدال کلاچ و تعویض دنده ها برمی گردد. اغلب دیده اید کسانی را که در هنگام آموزش رانندگی و به هنگام تعویض دنده و افزایش یا کاهش سرعت خودرو، دچار مشکل شده و چون نمی‌توانند هماهنگی و تمرکز لازم را بین نگاه به جلو و عوض کردن دنده ایجاد کنند، ماشین خاموش می شود.

از دیگر مزایای گیربکس اتوماتیک این است؛ که تا حد بسیار زیادی از این مشکل رایج تازه کاران خواهد کاست. زیرا که دیگر افراد نیاز به استفاده ی مداوم و مکرر از پدال کلاچ و تعویض دنده و هماهنگی بین این دو نخواهند داشت و در نتیجه آموزش رانندگی به مبتدیان هم با راحتی بیشتر و آسانتر صورت خواهد گرفت.

رانندگی بهتر و راحت تر در شهرهای پر ترافیک:

هر چه ترافیک بیشتر و سنگین تر باشد، شما نیاز به تعویض دنده ی بیشتری در خودروهایی با دنده ی دستی خواهید داشت. زیرا که در این صورت نیاز دارید که سرعت خود را مرتباً و به صورت مداوم کاهش یا افزایش دهید.

پس لازم است تا بارها و بارها از پدال کلاچ و دنده استفاده کنید؛ تا فاصله‌ی بین خود و خودروهای دیگر را تنظیم نمایید و همین موضوع باعث خستگی در رانندگی و خرد شدن اعصاب راننده خواهد شد.

خود این عوامل و کاهش دقت، باعث ایجاد برخی از تصادفات بین شهری و درون خیابان‌ها خواهد شد.

در حالیکه استفاده کردن از دنده و مزایای گیربکس اتوماتیک این است، که چون باعث خستگی کمتر خواهد شد؛ در نتیجه سبب رانندگی بهتر و راحت تر در شهر و همین طور جاده ها خواهد شد.

ضمن اینکه چون بعضی از افراد با اتومبیل خود کسب درآمد کرده و مجبورند که ساعات بیشتری را پشت فرمان اتومبیل بگذرانند، وجود گیربکس اتومات به آنها کمک خواهد کرد که علاوه بر خستگی کمتر راندمان کاری خود را نیز افزایش دهند.

سلامتی بیشتر اعضای بدن:

همان طور که گفته شد رانندگی با گیربکس های دستی و معمولی نیاز به استفاده بیش از حد از برخی از اعضای بدن مانند پاها و دستها و زانوها دارد. چون همزمان باید از پدال های مختلف گاز و ترمز و کلاچ استفاده کنید و همین که به صورت مداوم دنده را عوض می کنید، باعث می شود تا برخی از عضلات شما بیش از حد کار کند و دچار خستگی و یا گرفتگی عضلات شوید.

استفاده ی زیاد از پدال گاز و کلاچ نیازمند حرکت زیاد ماهیچه های پا و همچنین کف پا و مچ دست و زانوهاست. مخصوصاً در مورد کسانی که مجبورند ساعت‌های متمادی را پشت فرمان اتومبیل بگذرانند، در نهایت و در دراز مدت، کار کردن با سیستم گیربکس دستی باعث آسیب رسیدن به ستون فقرات و کمر درد های مکرر خواهد شد.

اما استفاده از مزایای دنده اتوماتیک این است که باعث می‌شود تا نیازی نباشد که شما از برخی از عضلات و اعضای بدن خود زیاد کار بکشید؛ تا آنها دچار گرفتگی و یا فرسودگی پیش از موعد نشوند و این مسئله به سلامت شما بسیار کمک خواهد کرد.

وجود گیربکس اتوماتیک از بروز آسیب ها و صدمات جدی به بدن شما خواهد کاست و شما را در جهت سالم نگه داشتن بدنتان یاری خواهد کرد.

معایب استفاده از گیربکس های اتوماتیک

شتاب اولیه پائین تر:

خب همه ی شما عزیزان مطلعید که شتاب اولیه ی کلیه ی خودروهای دنده اتوماتیک نسبت به نوع دستی آنها کمتر است.

برای مثال شتاب206اتوماتیک نسبت به نوع معمولی،شتاب ال نود اتوماتیک نسبت به معمولی،شتاب ماکسیما اتوماتیک نسبت به نوع معمولی و ….و همچنین خودروهایی که در مجموعه ی اتوماتیک کار به گیربکس اتوماتیک مجهز می شوند از این قائده پیروی می کنند و شتاب اولیه ی آنها نسبت به حالت قبل افت می کند.البته برای خیلی از شما عزیزان این افت شتاب محسوس نیست و شاید آن را حس نکنید.

و این افت شتاب نیز به دلیل این است که قرار است از این به بعد شما خودرو را با پدال گاز راه بیاندازید و دیگر اتصال مکانیکی شبیه پدال کلاچ و سیستم کلاچ وجود ندارد.

هزینه نگهداری بالاتر:

به دلیل طراحی پیچیده گیربکس اتوماتیک و اینکه تعداد متخصصین و فروشگاههایی که قطعات یدکی این نوع گیربکس ها را تامین می کنند نسبت به گیربکس های معمولی بسیار کمتر است باعث بالا رفتن هزینه های تعمیرات گیربکس های اتوماتیک نسبت به نوع معمولی می شود.

مصرف سوخت بالاتر:

به طور کلی همه ی خودروهای گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت بالاتری نسبت به نمونه ی معمولی دارند و شما می توانید با یک سرچ ساده مصرف سوخت  خودروی سوناتا اتوماتیک نسبت به معمولی و یا ماکسیما اتوماتیک نسبت به معمولی و…را مورد بررسی قرار دهید که در این صورت خواهید دید که مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک نسبت به معمولی حدود 15تا 20درصد بالاتر است.

خودروهایی که در مجموعه ی اتوماتیک کار به گیربکس اتوماتیک مجهز می شوند مصرف سوخت آنها در صد کیلومتر بین 2 تا 3 لیتر افزایش می یابد.

خب عزیزان در مطالب بالا سعی کردم مطالبی را در باب مزایا و معایب گیربکس های اتوماتیک به طور مختصر بیان کنم و شما هم می توانید در صورت امکان تجربیات خود را در مورد رانندگی با خودروهایی که به دنده اتوماتیک تبدیل شده اند در پایین صفحه کامنت کنید.

خودروهایی که در مجموعه ی اتوماتیک کار قابلیت تبدیل شدن به گیربکس اتوماتیک را دارند:

پراید(همه ی مدل ها)،تیبا،ریو،ساینا،کوئیک،پژو405موتور 1800،پژو پرشیا موتور 1800،سمند موتور 1800(موتورهای TU5 و EF7)به هیچ عنوان قابلیت اتوماتیک شدن به صورت فابریک را ندارند و از لحاظ اقتصادی به دلیل حجم بالای قطعات مقرون به صرفه نیستند.

هزینه تبدیل به دنده اتوماتیک و قطعاتی که تعویض می شوند:

تبدیل انواع پراید به دنده اتوماتیک با شش ماه یا 20.000کیلومتر گارانتی به مبلغ 8.500.000تومان قابل انجام است و قطعاتی که در این پروزه تعویض می شوند شامل:گیربکس دستی،دیسک و صفحه،استارت،پلوس ها،لیور دنده،حذف پدال کلاچ،نصب خنک کننده روی رادیاتور آب

کلیه ی قطعات استفاده شده جهت اتوماتیک شدن استوک و کره ای می باشد که اصطلاحا به این نوع گیربکس ها گیربکس فورد یا مزدایی می گویند.

تبدیل پراید به اتوماتیک

نصب گیربکس اتوماتیک پژو پارس

تبدیل ریو به دنده اتوماتیک در مجموعه ی اتوماتیک کار با شش ماه و یا 20.000کیلومتر گارانتی به مبلغ 8.500.000تومان قابل انجام است.قطعات تعویض در این پروژه گیربکس دستی،دیسک و صفحه و لیور دنده می باشد که مجموعه گیربکس استوک و مجموعه لیور دنده نو می باشد.

تبدیل 405 و پرشیا موتور (1800)به دنده اتوماتیک فابریک با شش ماه یا 20.000کیلومتر گارانتی به مبلغ 7.500.000تومان در مجموعه اتوماتیک کار قابل انجام است.قطعاتی که در این پروژه تعویض می شوند تنها گیربکس،دیسک و صفحه و لیور دنده می باشد.در خودروی پژو 405گیربکس اتوماتیک نصب شده استوک بوده و لیور دنده و دسته دنده نو می باشد.

تبدیل سمند موتور(1800)به دنده اتوماتیک فابریک با شش ماه ضمانت و یا 20.000کیلومتر گارانتی به مبلغ 8.000.000تومان در مجموعه اتوماتیک کار قابل انجام است.قطعاتی که در این پروزه تعویض می شوند شامل گیربکس،دیسک و صفحه و لیور دنده می باشد.

تبدیل پراید به دنده اتوماتیک

تبدیل پژو پارس به دنده اتوماتیک

کلیه ی قیمت ها با برداشت مجموعه گیربکس معمولی می باشد.

خودروهای206،207،ساندرو،ال نود،مگان،مزدا323،خودروهای مجهز به موتورTU5،خودروهای مجهز به موتورEF7 قابلیت تبدیل شدن به دنده اتوماتیک فابریک شرکت سازنده را ندارند.

اتوماتیک کار

مرکز تخصصی تبدیل گیربکس های معمولی به اتوماتیک

ستارخان،داخل پارکینگ بازارچه سنتی،تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک کار

مهندس معصومی

091204810581

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اتوماتیک کار مرکز تخصصی تعمیرات گیربکس اتوماتیک در تهران
سبد خرید